Słowacja środkowa i zachodnia - część pierwsza

Data: 15-08-2006
Wycieczki na Słowację stały sie juz niemal tradycją. Wyjazd do naszych południowych sąsiadów jest prosty i zachęcający. Słowacy to bardzo przyjemny naród, trzyma z Polakami sztamę. Ze Słowakami zawsze się dogadamy, to mili ludzie o przyjaznym nastawieniu.

Słowacja to kraj turystyczny. Liczne są kwatery, hotele oraz tzw. zimmer frei - wolne pokoje. Najczęstsze nazwy to Pension - dom turystyczny z wieloma pokojami gościnnymi dla turystów oraz zimmer frei- volne pokoje, czyli kwatery wynajmowane przez ludzi na mniej masowy charakter. Używa się tez określenia ubytovanie. Jeśli chcemy kogoś zagadnąć o nocleg, to magiczne słowo ubytovanie wystarczy.

Ceny noclegów są różne - niższe w prywatnych kwaterach a nieco wyższe w pensionach, hotelach itp. Średnia cena w pension to 700koron (około 80PLN) za 2 osobowy pokój. Kwaterę typu Freizimmer znajdziemy za 500koron (2 osoby)

Koszt:
Paliwo (L P G): 173PLN/osoba
Polska, 2,03PLN/l
Polska, chyżne 2,11 PLN/l
Słowacja 22,4 KS/l 830 koron (2,46PLN/l)
Czechy 14KC/l 447kC = (15gr/kć)
Polska, piotrków = 71,89PLN 2,05PLN
W sumie 158,85l LPG = 345PLN. Przejechany dystans 1740km. Średnie spalanie 9,13l/100km. Najmniejsze: 8,7l (425km na zbiorniku)

Noclegi(2 osoby):103PLN/osoba = 206PLN (na 2 osoby)
Słowacja: 700 koron/S= 78PLN
Słowacja: 600 koron/S= 68PLN
Czechy: 400 koron/Ć= 60PLN

Autor galerii: Arbiter

Na Słowację wyjechaliśmy w piątek o godzinie 13:30. Sprawdzamy prognozę pogody - ICM zapowiada ciągły deszcz:( *
nawigacja laptop

Kraków - byliśmy 18:15, czyli 4:40h. Przez miasto prowadzi nas Adam Płaszczyca. Nie warto jechać w/g drogowskazów które kierują na obwodnicę Krakowa i Zakopiankę. ... *
ford granada

Zakopianka - Myślenice. Niestety przez pomyłkę zjechaliśmy z naszej objazdowej trasy i znaleźliśmy sie na Zakopiance. Tutaj przestaliśmy 40 minut przejeżdżając ... *
zakopianka korek

Chyżne. Do granicy dotarliśmy o godzinie 22. Padał deszcz, złe warunki drogowe.Ogólnie też zabłądziliśmy. Trasa Warszawa-Chyżne wyniosła 435km i zajęła ... *
stacja paliw

Na granicy już sprawdzamy na mapie, gdzie pojedziemy dalej *
mapa slowacji

Chyżne - granica polsko słowacka. Ruch tutaj odbywa się bez kolejek. Na granicy są kantory oraz sklepy.Już tutaj mozna kupic piwko *
granica Chyżne

Kurzowy listok, czyli kursy walut. Można zamienić pieniążki po stronie Słowackiej *
kantor

Kwatery - Penzion, ubytowanie. Szukamy schronienia, jednak jest już północ i w tej kwaterze w Rużomberku nikt nam nie otworzył drzwi. Penzion Reny *
kwatery noclegi

Restauracja oraz kwatera / pension. Tutaj byliśmy o północy i okazało się czynne. Chłopak kupidynek lubi swoją pracę *
restauracja słowacja

Ceny na Słowacji potrafią zaskoczyć *
ceny

Nocleg na kwaterze. Zapłaciliśmy 700koron (około 80PLN) za pokój z łazienką. To dobra kwatera. *
noclegi

Widoki z okna kwater są industrialno - górskie *
widoki

Cena piwa - 20 koron, czyli 2,3PLN. W Polsce za 2,3PLN mozemy kupić waciki do uszu i to w Tesko. Za piwo należy zapłacić średnio 6PLN *
tanie piwo

Śniadanie. Jajecznica na szynce i parówy oraz herbata. Takie sniadanie to koszto około 10PLN. Sama jajecznica kosztuje 5PLN *
sniadania restauracja

Kamper czyli samochód kempingowy (Wohnwagen) *
kamper

Pensjonat - pension i noclegi. Teren całkiem górzysty. *
kwatery noclegi

Gospodarze nie narzekają na brak turystów. Góry to Vyżna Fatra *
widoki

Zdjcie 18 *

Po śniadaniu wyjechalismy w dalszą trasę. Naszym celem jest Bratysława, zaś po drodze zajedziemy do innych miast. Licznik - zegary *
predkosciomierz

Wyciąg narciarski, a widoczne kropki na niebie to ludki latające na paralotniach. Tutaj także jest rejon narciarski *
wyciag narciarski

Narty, wyciągi i turystyka. Niestety nie pamiętam nazwy miejscowości *
narty

Jazda serpentynami potrafi dostarczyć wrażeń. Napis na tablicy mówi o konieczności zapięcia odpowiedniego biegu alby nie przegrzać hamulców *
jazda górska

Turystyka rowerowa na Słowacji jest popularna. Kierowcy jeżdżą ostrożnie więc nie jest strach jechać na rowerze *
turystyka rower

Banská Bystrica to miasto w środkowej Słowacji. Niezwykle interesujące dla turystów *
restauracja

Deptak w Bystricy. Liczne knajpki, restauracje, piwiarnie *
deptak

Banská Bystrica, rynek miasta. Dziękczynna kolumna dla armii radzieckiej. Rynek miasta to także otoczenie zabytkowej zabudowy, odrestaurowanej o doskonałym wyglądzie *
banska bystrica

Ceny w restauracji bez zmian. Wybór lokali jest znakomity, można tu dobrze zjeść i wypić i tanio co sprawdziliśmy i potwierdzamy *
tania restauracja

Wine Shop - winiarnia, sklep z winami. Zachodzimy do tego sklepu by zakupić wino *
winiarnia

Sklep z winem mieści się w tej bramie. Sprzedaje raczej tylko dobre wina, w cenie powyżej 100 koron *
winiarnia wina

Wina Słowackie, morawskie i inne wedle wyboru *
wina morawskie

Deptak Bystricy jest dość długi. NIe powstydziło by sie go niejedno 200 tysięczne miasto *
deptak

Armia Radziecka viva. Sierp i młot *
cccp

Fontanna *
dontanna ogrody

Banska Bystrica jest miastem, które każdy turysta wybierający się na Słowację powinien odwiedzić. Nocleg w tym miejscu wydaje się być równiez uzasadniony *
turystyka

Kontynuujemy wycieczkę w kierunku Bratysławy. NIe zakupujemy Viniety, gdyż jedziemy podrzędnymi drogami *
winieta

Takich dróg Polacy moga tylko pozazdrościć. Najmniejsze Słowackie drogi ledwo widoczne na mapie sa lepsze niż głowne drogi krajowe w Polsce *
bez winiety

Piętno socjalizmu - bloki klocki *
osiedle mieszkaniowe

Trasa wiedzie przez malownicze tereny *
malownicze tereny

Plantacje słoneczników sa na Słowacji bardzo popularne *
słoneczniki

Słonecznik. Ta sztuka skończyła pociągnięta kosą i została spozyta *
słonecznik

Nitra - kolejne miasteczko na trasie wycieczki. Nitra jest położona nad rzeką Nitrą. Brak tutaj miejsc noclegowych *
Nitra miasto slowacja

Dla odmiany odradzamy Nitrę każdemu obywatelowi. Brak restauracji. Jedyne co polecają to o zgrozo pizza. Wypić piwo można jeszcze, gorzej zjeść. *
Nitra niepolecana

Zamówilismy obiad. Cena 135koron - trudno, niech będzie. Okazało się, ze cena bez frytek (+30koron). Gdy otrzymaliśmy rachunek, do wszystkiego doliczyli 19% ... *
Obiad niedobry

Pizzeria Neapoli NITRA. Tutaj dostaliśmy to niesmaczne jedzenie i naciągnięto nas. Nie polecamy. Niech im ziemia lekka będzie *
Pizzeria Neapoli

Kilometry leciały i dotarlismy do Bratysławy. Zauważyliśmy reklamę Pension więc pojechalismy *
pension noclegi

Dzielnica była dość przyjemna. Na Pension Pani wychyliła się z okna i rzekła: fircig ojro. Odległa lokalizacja i cena nie zachęciły nas *
pension

Bratysława przywitała nas deszczem. Padało i padało, więc nawet nie mogliśmy pospacerować. *
Bratysława

Noclegi. Szukając noclegu trafiliśmy do miejsca które znałęm juz z podróży sprzed 4 lat. TO Hostel Svarodov. ul. Svarodova 13, Bratislava *
hostel noclegi

Hostel. Możemy go spokojnie polecić. Lokalizacja jest wyśmienica - praktycznie w samym centrum. Cena to 400koron za osobę. Łazienki są na piętrach, lecz ... *
hostel tanie noclegi

Jazdim na zemny Plyn CNG. Autobus na gaz ziemny CNG. Na Słowacji często jeżdżą trolejbusy i właśnei autobusy na CNG *
CNG Gas

Kofola je oblíbený nealkoholický nápoj s originální recepturou. Działania speców od PR doprowadziły, ze KOfola jest droższa od Cocacoli. Kiedyś Kofola ... *